מה צריך לדעת כדי לגדל ילד טבעוני?

אם אתם מעוניינים לגדל את ילדיכם על תזונה טבעונית - שאינה כוללת מוצרים שמופקים מבעלי חיים - כדאי שתדעו שהדבר אפשרי ואפילו פשוט. בנוסף, ארגון התזונה העולמי החשוב ביותר קבע בשנת 2016 כי טבעונות אינה מזיקה לבריאות ואולי אפילו תורמת לה

1626 03/04/2018 הוסף למועדפים
ארגון התזונה העולמי החשוב ביותר קבע בשנת 2016 כי טבעונות אינה מזיקה לבריאות ואולי אפילו תורמת לה.

בשנת 2016 יצאה האקדמיה האמריקאית לתזונה ודיאטה (Academy of Nutrition and Dietetics), הנחשבת כארגון מומחי התזונה החשוב בעולם במסמך עמדה שמסכם את הידע המדעי הקיים כיום על אודות תזונה צמחית. המסמך מדגיש את יתרונות התזונה הטבעונית ומפריך מיתוסים שגויים לגביה, כמו החשש ממחסור בברזל ומכך שאיכות החלבון מהצומח נמוכה.

מה שכן, אם בחרתם בתזונה זו - מסיבות מוסריות או מטעמי בריאות ורצון להנחיל לילדים הרגלים של אכילת שפע פירות וירקות - ולמעשה כמו בכל סוג של תזונה לילדים, חשוב שתקפידו שהם יצטרכו 2-3 מנות חלבון בכל יום, וזאת כדי לוודא שהם מקבלים מספיק חלבון וברזל.

ריכזנו בעבורכם מספר עצות מועילות -

  • אגוזים הם מקור מעולה לחלבון, אבל חשוב להקפיד שלא לתת לילדים מתחת לגיל 5 אגוזים שלמים, מחשש לחנק. בכדי להשיג את היתרונות התזונתיים של האגוזים צריך לטחון אותם דק (או לרכוש אותם טחונים) ולהוסיף אותם למזונות, או להשתמש בחמאת אגוזים חלקה, למשל בחמאת בוטנים או לוז שנמכרות בחנויות הטבע, או ב"גבינות" שמקורן בשקדים או באגוזי קשיו, שמהוות מקור מעולה לחלבון.

  • ויטמין C בפירות וירקות מסייע לגוף לספוג ברזל, כך שחשוב להרבות באכילתם של אלו בכל ארוחה.

  • סויה - היא למעשה קטניה ועשירה בחלבון בריא. אל תחששו ממוצרי הסויה, שכוללים גם את הטופו. הם זכו למסע הכפשה במשך שנים ולשווא. כל קופות החולים וארגוני הבריאות כבר מודים שסויה אינה מסרטנת ושהאסטרוגן שהיא מכילה, כביכול, הוא למעשה פיט-אסטרוגן שאינו מעורר התפתחות מינית מוקדמת כלל.

  • תחליפי הבשר כמו סייטן, טופו או סויה יכולים לספוג כל טעם ותיבול שתרצו, והם יספקו לילדים בדיוק את אותה כמות חלבונים שיכלו לקבל מבשר, אם לא יותר.

  • אתם יכולים להבטיח שהילד שלכם מקבל את כל החומרים המזינים אשר להם הוא זקוק על ידי כך שתתנו לו ארוחות קטנות יותר בתכיפות גבוהה יותר, עם חטיף אחד או שניים בין לבין. בנוסף כדאי שתוודאו שהילד אוכל מגוון נרחב של מזונות.

  • עליכם להבטיח שהם מקבלים מספיק סידן, ויטמין B12 וויטמין D. עשו זאת באמצעות מזונות מועשרים כמו טופו, חלב סויה וכדומה, בעזרת צריכת מזונות העשירים בהם באופן טבעי כמו קטניות, עלים ירוקים ועוד, וכמובן אפשר לתת לילדים גם סוכריות מולטי-ויטמין מיוחדות כדי להשקיט את הדעת ולהיות רגועים לחלוטין.

  • בכדי להיות בטוחים שהילד מקבל מספיק ברזל - תנו לו:

  • דגני בוקר - המחוזקים בברזל ובוויטמינים
     
  • ירקות ירוקים כהים רבים ככל הניתן - קישואים, פלפלים, מלפפונים, ירק עלים, תרד ועוד. את העלים הבריאים, כגון עלי מנגולד, פטרוזיליה, אורוגולה ואחרים, ניתן להוסיף לתבשילים או לרסק לתוך משקאות שייק וסמוד'י טעימים.
     
  • לחם
     
  • קטניות רבות - אפונה, שעועית, עדשים
     
  • פירות יבשים - כמו משמשים, תאנים ושזיפים, ללא תוספת סוכר או צבעי מאכל.

העצה החשובה ביותר היא - קראו את תכולת המוצרים על גבי האריזות ובדקו בדיוק כמה תכונות מזינות יש במוצרים מהצומח, כמו בקטניות או בדגנים, כך שתוכלו לאזן את ארוחות הילדים ולספק להם אוכל טעים ומזין במיוחד, וגם כזה שאינו כרוך בפגיעה בבעלי החיים.