הקניית הרגלי תזונה נכונה לילדים

הקניה של הרגלי תזונה נכונה לילדים תתרום להם למשך כל החיים. כיצד עושים זאת?

1315 01/01/2018 הוסף למועדפים
הקניית הרגלי תזונה נכונה לילדים היא פעולה יקרה מפז – שתעזור לילדים לגדול להיות אנשים בריאים,

השמנת יתר בקרב ילדים הפכו למגפה בעשורים האחרונים בתרבות השפע המערבית. ילדים רבים כבר סובלים בעקבות ההשמנה מבעיות בריאותיות שהיו שייכות בעבר רק למבוגרים – כולסטרול גבוה, לחץ דם גבוה, בעיות סוכר, ועוד. מחקרים רבים תומכים ברעיון כי הרגלי האכילה מתעצבים כבר בגיל קטן מאוד, ומלווים את הילד לאורך כל חייו. זו הסיבה שחשוב כל כך להיות מודעים לחינוך נכון לבריאות בנושא תזונה.

הקניית הרגלי תזונה נכונה לילדים היא פעולה יקרה מפז – שתעזור לילדים לגדול להיות אנשים בריאים, מודעים לתזונה, ושפשוט "אוכלים בריא" כי ככה הם רגילים, ולא כי זה דורש מהם מאמץ מיוחד.

לפניכם מספר הרגלים פשוטים מאוד אך חשובים ביותר, שיכולים לתרום רבות לשיפור הרגלי התזונה של ילדיכם:

 

דוגמא אישית

"ילדים לומדים כשלא מלמדים" – הוא משפט שמדגיש כי ילדים נוטים לחקות את התנהגות ההורים בפועל, ולא את מה שההורים אומרים. אם תגידו לילדיכם לאכול בריא, אבל בעצמכם תשבו כל ערב מול המסך ותאכלו חטיפים ושטויות – זה מה שהילד יסגל לעצמו גם כן. לכן חשוב לאכול בריא בעצמכם, הפעם, לא רק עבור הבריאות שלכם, אלא גם עבור הבריאות של הילדים שלכם.

 

בלי מגירות ממתקים

מגירת ממתקים היא דבר נפוץ בכל בית, כשהמטרה היא לקנות חטיפים לכל השבוע, כך שהילדים יוכלו לקחת אחד בכל פעם. בפועל זה לא מה שקורה. הילדים יכולים "לפשוט" על מגירת הממתקים, ואפילו לא לשים לב כמה אכלו, אם הם אוכלים מול המחשב או הטלוויזיה.

בנוסף, עצם העובדה שיש ממתקים בבית, מהווה אתגר עבור הילד – שיתקשה שלא לאכול ממתק. במצב אחר, בו אין ממתק בבית, הילד אפילו לא יחשוב על זה שהוא רוצה עכשיו חטיף. בנוסף, מגירת הממתקים מייצרת מסר מאוד מפוקפק, שאנחנו לא רוצים שתהיה לילדים שלנו: ממתקים זה משהו שצריך להיות בבית, והוא חלק מהתזונה שלנו. אם איננו תומכים במסר זה, עלינו לבטל לחלוטים את הרעיון של מגירת ממתקים, ולקנות חטיף או ממתק לפי הצורך כשהילד מבקש.

 

ארוחות משפחתיות

עדויות מחקריות מראות כי ילדי שאוכלים לפחות פעם אחת ביום ארוחה משפחתית הם בריאים יותר ורגועים יותר. אורחה משפחתית משלבת בו זמנית יתרונות רבים להקניית תזונה נכונה. ראשית, זה הזמן המתאים לדוגמא אישית של ההורים, ולתזונה שלהם. שנית, ארוחות משפחתיות נוטות להיות בריאות יותר ומגוונות יותר, מאשר ארוחה זריזה שהילד שלף מהמקרר והכין במיקרו, מבלי לחתוך לעצמו גם ירקות. שלישית, עצם האכילה סביב שולחן, ולא מול טלוויזיה, מאפשרת לילדים להתרכז בפעילות האכילה עצמה, ולהיות מודעים אליה, שלא כמו שבולסים מול הטלוויזיה בלי לשים לב לכמות.

גם אם לא מתאפשר לערוך ארוחה משפחתית כל יום עם כל בני המשפחה, כדאי לנסות לפחות לערוך ארוחה משפחתית מספר פעמים בשבוע. זהו גם זמן נהדר לבלות עם הילדים, ולקשר את חווית האכילה למשהו חיובי.

 

מים בלבד

מיצים מתוקים ומשקאות מוגזים הם האויב הגדול ביותר של תזונה נכונה, בעיקר כי הם לא נראים מזיקים כמו פיצה לדוגמא ממבט ראשון. מעבר לכך ששתייה מתוקה עמוסה בכמויות סוכר עצומות, היא גם נורא ממכרת. ילדים שיגדלו בבית שיש בו תמיד קולה או אפילו מיץ (גם המיצים התמימים מלאים בתוספות סוכר), לא יבינו כמבוגרים למה קשה להם לרזות. לכן יש להפסיק לחלוטין את קניית השתייה המתוקה לבית, ולהרגיל ילדים לשתות מים בלבד. כשמתרגלים לכך, מים נראים טעימים ומספקים כמו שהם. כדי שלא ירגישו מתוסכלים וישתו משקאות מתוקים בהיסטריה מחוץ לבית או אצל חברים, אפשר אחת לשבוע בארוחת משפחתית או כשיוצאים לבילויים לאפשר שתייה מתוקה. אך חשוב לא להפוך את זה השתייה המתוקה לנורמה, שבה תמיד יש בקבוק שתייה מתוקה במקרר.