הכירו את אבות המזון

פירמידת המזון שהציגה את היחס הנכון בין אבות המזון כבר לא רלוונטית. מהו היחס הנכון בין אבות המזון כיום, ובאילו מאכלים ניתן למצוא אותם?

3026 01/01/2018 הוסף למועדפים
שינויים בעולם התזונה לילדים

במשך עשורים שלמים פירמידת המזון, הציור שמוכר לרבים כתלוי בכיתה או במרפאת הילדים, הייתה האידיאל לתזונה בריאה ונכונה. פירמידת המזון הציגה את היחס הנכון בין אבות המזון השונים, כדי לקבל תזונה בריאה ומאוזנת. בקומה התחתונה והגדולה ביותר של הפירמידה היו דגנים, קטניות ולחם שייצגו את הפחמימות, ובקודקוד שלה, היה מעט מקום לממתקים – בתקווה שזה יעביר את המסר להפחית בהם.

 

שינויים בעולם התזונה לילדים

למרבה הצער, נראה כי מודל זה לא עצר את מגפת ההשמנה שפשתה בעולם המערבי, גם בקרב ילדים, ולכן הוחלט בשנת 2011 בארה"ב לאמץ את "צלחת המזון" – מודל חדש שבו היחס בין סוגי המזון השונים השתנה כך שפירות וירקות תופסים את רוב הצלחת, ומוצרי חלב מוצגים ליד הצלחת. הסיבה לשינוי היא הניסיון להחליף את הכמות הגדולה של פחמימות – שהיו החלק הרחב ביותר בפירמידה – בפירות וירקות, שהן החלק הגדול ביותר בצלחת המזון, וכך לתרום להורדה במשקל ולשמירה על משקל תקין.

 

אבות המזון - מה החשיבות של סוגי המזון השונים?

פחמימות

הפחמימות הן ספקיות האנרגיה העיקריות לגוף, וכל תהליכי הגוף תלויים באנרגיה זמינה שמגיעה מהמזון. כמות מתאימה של פחמימות מאפשרת אנרגיה זמינה וגם הפרשה של סרוטונין – הורמון התורם לתחושת שובע ומצב רוח תקין.

הפחמימות נמצאות בלחם לסוגיו השונים, פסטות, אורז, פתיתים וקטניות שונות.

 

שומנים

לשומנים תפקידים חשובים מאוד בבניית קרומי התא, ובסיפוק חומצות שומן חיוניות לגוף. חשוב לדעת כי יש הבחנה בין שומן טוב לשומן "רע". שומן "רע" הוא שומן רווי מסוג טראנס שנמצא בחמאה, חטיפים, צ'יפס, ממתקים וכו'. זהו שומן מזיק בהחלט. השומן הטוב הוא שומן בלתי רווי שחיוני לגוף.

שומן טוב נמצא בשמן זית, אבוקדו, אגוזים, טחינה, שמן דגים (הכולל גם אומגה 3).

 

חלבונים

לחלבונים יש אינספור תפקידים חשובים בגוף: החל מבניית שרירים ורקמות, סיוע לגוף להילחם בזיהומים, העברת מסרים בתא, וכחומרי בניין להורמונים. החלבונים מורכבים מחומצות אמינו, שחלקן הגוף מייצר בעצמו, אבל חלקן חייבות להיצרך דרך תזונה.

חלבונים נמצאים בשפע במוצרים מן החי כגון ביצים, בשר, מוצרי חלב, וכן בטופו, וקטניות כמו פול, חומוס ועדשים.  

 

מינרלים

הגוף זקוק למינרלים שונים לאיזון הפעילות שלו, כשהבולטים בהם הם ברזל וסידן. ברזל תורם להעברת הדם בגוף, ונמצא בדגים, בשר, קטניות, ירקות ירוקים, וטחינה. הסידן חיוני לבניית עצמות בגוף וכן לתפקוד התאים ומערכת העצבים, ונמצא בשפע במוצרי חלב, ברוקולי, שקדים וטחינה.

 

ויטמינים

הגוף אינו יכול לייצר בעצמו ויטמינים, והוא זקוק להן לצורך תפקודו התקין. לויטמינים שונים תפקידים שונים בגוף. ויטמין C למשל חשוב לחיזוק המערכת החיסונית וליצירת קולגן הארכאי על בניית עצמות ושרירים. לויטמין A יש חשיבות רבה בראייה תקינה, וכן במערכות העיכול והרבייה.

ויטמינים נמצאים בעיקר בפירות וירקות מסוגים שונים. צבעי הפירות והירקות הם גם בעלי חשיבות – כך למשל ירקות כתומים כמו גזר ובטטה מכילים ריכוז גבוה של ויטמין A, ובעגבניות אדומות יש אנטיאוקסידנטים המגנים על הגוף מפני סרטן. לכן חשו לשלב בתפריט פירות וירקות מ-5 צבעים: לבן, כתום, אדום, ירוק וסגול.